خبرگزاری مهر: نوانمایش «درهای کج» روضه ای در قاب هنر/ جلوه ای از تئاتر آئینی

اراک- نوانمایش درهای کج که این روزها همزمان با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در اراک درحال اجرا است و اتفاقات بعد از رحلت پیامبر(ص) را روایت می کند، روضه ای است که درقاب هنر گنجانده شده است.

نیما حسینی خو در گفت و گو با خبرنگار مهر ضمن تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه و شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) پیرامون اجرای نوا نمایش درهای کج با موضوع فاطمی در اراک، اظهار داشت: نوا نمایش قالبی از نمایش است که گروهی به اقتضای صحنه‌های تئاتر آواها، شعرها و سرودهایی را می‌خوانند که آلات موسیقی نیست البته از نظر حالت موسیقیایی تئاتر موزیکال شکلی از این نوا نمایش است.

وی ادامه داد: راوی این روایت، سلمان فارسی است و سعی کردیم همراه با روایات مستدل، وقایع تاریخی پس از ارتحال پیامبر اکرم (ص) به صورت واقعی با زبان هنر و تلفیق شور و شعور به تصویر کشیده شود.

تهیه کننده نوا نمایش درهای کج گفت: این نوا نمایش متشکل از یک گروه ۱۵۰ نفره عوامل اجرایی، بازیگر، نوا، پشتیبانی، نویسنده، کارگردانی است و از ۴ ماه پیش تمرین این اجرا آغاز شده است، نویسنده متن یاسین حجازی، کارگردانی سید وحید میریونسی و تهیه کننده این کار نمایشی بنده هستم.

حسینی خو بیان کرد: این نوا نمایش در هشتمین سال پیاپی مقارن با ایام فاطمیه دوم در قالب گروه هنری «اسماً» وابسته به بنیاد نشر معارف علوی، از تاریخ هفتم بهمن ماه روزانه در دو سانس در کانون امام علی (ع) شهر اراک به روی صحنه رفته است و امروز روز پایانی این اجراست.

وی افزود: این نوا نمایش با همکاری سازمان رسانه‌ای، اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی و… برگزار شده است.

تهیه کننده نوا نمایش درهای کج خاطر نشان کرد: بلیط اجرای این نوا نمایش رایگان بوده است و سعی کردیم شکل دیگری از روضه مصور در قالب هنر برای مردم به تصویر کشیده شود تا با موضوعات دینی در قالب هنر آشنا شوند و بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

وی اظهار کرد: همانند سال‌های گذشته شاهد استقبال مردم از این نوانمایش بودیم به طوری که در هشت سانس اجرای این نوا نمایش استقبال بیش از شش هزار نفر از مردم ولایتمدار و هنر دوست شهر اراک پیش بینی می‌شد که تاکنون نیز این گونه بوده است.

حسینی خو تاکید کرد: تئاتر آئینی ریشه در فرهنگ ایرانی دارد و اجرای تعزیه در کنار منبر و روضه قدیمی ترین روش برای انتقال مفاهیم دینی بوده است اما امروز با توجه به تغییرات فضای تبلیغی در فضای مجازی، رسانه‌ها و هجمه‌هایی که برای ایجاد شک در اعتقادات اصلی شیعه وجود دارد و دشمنان هم هزینه‌های گزافی می‌کنند تا بتوانند عقاید شیعه را سست کنند، زبان هنر می‌تواند مباحث هنری را با فرهنگ و متون اصلی دینی آمیخته سازد و به نسل آینده عرضه کند البته تحقق این مهم به حمایت، صرف وقت و هزینه نیز نیاز دارد. لاجرم باید شیوه‌های تبلیغی نو را آغاز کنیم و دنباله رو آن باشیم و به نسل‌های بعد منتقل سازیم.

وی افزود: انتظار داریم مسئولین فرهنگی از کارها و فعالیت‌های هنری حمایت لازم را به عمل آورند تا این قبیل گروه‌های هنری که بدون هیچ چشمداشتی کار می‌کنند، بتوانند پیام خود را به مردم منتقل سازند.

لینک مطلب اصلی

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما جایی منتشر نخواهد شد:) | فیلدهای اجباری مشخص شده اند *